Weekend Karwei: Make-up kwasten reinigen

kwasten

Hoe vaak reinig jij je make-up kwasten? Het is eigenlijk heel belangrijk dat het regelmatig gebeurd, maar ook bij mij schiet het er wel eens bij in.  Make-up kwasten zijn vaak niet goedkoop, dus je wil er zeker van zijn dat je het onderste uit de kan haalt, oftewel, ze zo lang mogelijk kan gebruiken.  Tijdens mijn acne hoogtijdagen is het eerlijk gezegd nooit bij mij opgekomen dat vieze make-up kwasten een bijdrage leverden aan het himalaya gebergte op mijn wangen en voorhoofd….. en kin. ( Ik had in die tijd ook geen idee hoe ik voor mijn huid moest zorgen, maar dat verhaal volgt nog ;).)Probeer je eens voor te stellen: nadat je bijvoorbeeld je foundationkwast hebt gebruikt, een gedeelte van de foundation blijft zitten tussen de borstels van je kwast. Vuil en stof verzamelen zich in de tussentijd constant op je kwasten. Combineer dit met de dode huidcellen die je huid afscheidt, en voor je het weet ben je beland in een vicieuze cirkel van vuile kwasten en waarschijnlijk ook geïrriteerde huid. Best smerig als je erover nadenkt.

Regelmatig schoonmaken helpt bij het verwijderen van :

  • oude make-up
  • vuil en stof
  • bacteriën
  • dode huidcellen
  • vet

Een ander voordeel van je borstels schoonhouden is ook dat ze lekker zacht blijven. Ik merk  vooral tijdens het aanbrengen van blush dat mijn wangen wat gevoeliger zijn door mijn kwast. Alsof de haartjes krassen over mijn gezicht. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen gevoelige huid heb.

Dus hoe vaak zou je je kwasten moeten reinigen? De grote reiniging doe ik meestal op  zondagavond. Ik probeer wel na elk gebruik te spotcleanen. Ik maak mijn kwasten altijd ’s avonds schoon, of na dat ik ze gebruikt heb. Zo hebben ze genoeg tijd om ‘snachts te drogen en zijn ze in de ochtend weer klaar voor gebruik.

Er staan gigantisch veel tutorials op youtube die je uitvoerig uitleggen hoe je je kwasten weer spik en span krijgt, maar ik hou het graag simpel en  gebruik eigenlijk maar 2 dingen: olijfolie en zeep. als je water meerekent zijn het er 3. Ik giet een beetje olijfolie in mijn hand  en draai de borstels van mijn kwasten hierin rond. Dit doe ik eerst met al mijn kwasten, ik laat ze dan altijd even liggen zodat de olie goed op het vuil kan inwerken. Vervolgens pomp ik een beetje Dettol handzeep in mijn handen en draai ik weer de borstels van mijn kwasten hierin rond.  Daarna spoel ik alles af met warm water. Als mijn kwasten heel vies zijn, herhaal ik dit totdat ze helemaal schoon zijn.  Probeer tijdens het wassen te voorkomen dat er water in het metalen gedeelte van je kwast terecht komt. Water kan het lijm waaraan de borstels vastzitten oplossen, het zou zonde zijn als je straks niks meer hebt om te reinigen. Ik leg mijn kwasten altijd op een handdoek die ik dan voor de helft oprol zodat de borstel in een hoek van 45 graden staan, zo kan het water dat toch terecht is gekomen in de steel eruit lopen.

olijfolie kwasten2

Zo en dat was ‘m dan, een snelle en goedkope manier om er zeker van te zijn dat je kwasten schoon zijn en ook nog eens langer mee zullen gaan.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd,  maak jij je kwasten schoon en hoe?

XOXO, Graciëlla

Geef een reactie

