5 Lessen Waarvan Ik Wilde Dat Ik Ze Eerder Had Geleerd.

Over een maandje of 4 word ik alweer 24 en  ik zat me even te verbazen over hoe snel de jaren voorbij lijken te vliegen. Vroeger verklaarde ik  mensen altijd voor gek als ik ze hoorde praten over hoe snel de tijd gaat zodra je eenmaal 18 bent. Ik zat ook te denken aan hoe anders ik 5 jaar geleden in het leven stond, en dat ik nu dingen over het leven weet waarvan in het niet erg had gevonden als iemand me dit eerder had verteld. Ik heb mijn 5 belangrijkste lessen op een rijtje gezet, kijk je mee?

Het heeft geen zin om jezelf te vergelijken met anderen –  dit is denk ik wel de meest belangrijke les die ik heb moeten leren. Er zal altijd iemand zijn die dunner, mooier, rijker is, meer vrienden heeft en het schijnbaar beter voor elkaar heeft. Als je daar te lang over tobt kan je jezelf tot waanzin drijven, stop! Iedereen is uniek op zijn eigen manier en  volgt zijn eigen weg in het leven.

patience

credit

Er is niks ergs aan om soms nee te zeggen – ik had vroeger enorm de neiging om overal maar ja op te zeggen, zelf als het iets was waar ik eigenlijk geen zin in had. Ik wilde nou eenmaal graag aardig gevonden worden . Het heeft even geduurd voordat ik door had dat ik geen slecht persoon ben omdat ik af en toe nee zeg. Het is ok om nee te zeggen tegen dingen die in jouw nadeel werken, je eigen behoeftes enorm in de weg staan, waar je eigenlijk geen tijd voor hebt en al helemaal als je al meerdere keren ja hebt gezegd.

Je bent het gemiddelde van de mensen waar je mee omgaat –  ik geloof dat elk mens een bepaalde energie met zich meedraagt. Elk persoon waar je mee omgaat draagt wat van  jouw energie met zich mee en weer andersom. Het heeft even geduurd voor ik doorhad dat de mensen die je in je omgeving hebt invloed kunnen hebben op hoe jij je gedraagt, waar je interesses liggen, de plekken waar je komt, de boeken die je leest etc. Met andere woorden, kies je gezelschap zorgvuldig uit.

Het is ok als je nog niet hebt uitgevogeld wat je wil doen met je leven – welke studie moet ik volgen, ga ik ooit trouwen, waar ga ik wonen, hoeveel kinderen wil ik? Wil ik überhaupt kinderen/trouwen?! Wat zijn mijn doelen in het leven? Vragen waar ik mezelf helemaal gek mee kon maken! Ik voelde soms vanuit mijn omgeving (maar meer van mezelf) een enorme druk om alles in mijn leven op een rijtje te hebben, vooral als je bent omringd door mensen die dat al heel vroeg wisten hoe ze hun leven gingen inrichten. Ik heb echt moeten leren dat het ok is dat ik op de meeste van deze vragen (nog) geen antwoord heb, ik heb nog genoeg tijd.

life

credit

Mensen/situaties komen en gaan –   Het leven is nou eenmaal niet eerlijk soms.  Niks is voor eeuwig, en het heeft totaal geen zin om  je gek te maken door je constant bezig te houden met dingen als “stel dat”en “had ik maar”. Wat al is gebeurd is nou eenmaal gebeurd en daar kan je niks meer aan veranderen. Leer je les and keep it moving.

You’re always gonna mess up when u mix  seasonal people up with lifetime expectations. That was the person that was supposed to come and teach you one thing.  – Madea Simmons

Ik ben echt geen Ghandi of zo trust me, er is nog een HOOP dat ik nog moet uitvogelen. Ik zal misschien wel nooit uitgeleerd zijn, tenminste dat hoop ik.  Maar ik denk dat ik  al aardig op gang ben, misschien komt het toch nog wel goed met me :p

Heb jij de afgelopen tijd nog een les geleerd waarvan je wenst dat je hem veel eerder had geleerd?

<3, Graciëlla

Geef een reactie

